Monday, July 19, 2010

Projek Petang Hari

Wah hari ini dah terlebih sudah... 2 post 1 hari.....walah,walah, walahhhh....melepaskan gian setelah sekian lama menyepi.

Pagi cerita pasal Hafiy. Petang ni cerita pasal Sarah dan Haziq pulak. Ingat kalau dapat buat post camni hari2 ok juga. Tahu apa yg dah buat untuk hari itu. Dan yang paling penting, ibu nak make sure ibu ada buat sesuatu untuk anak-anak ibu sementelaah ibu ini tidak bekerja.
Ibu duduk rumah, konon boleh fokus kat anak-anak, tapi apa yang ibu dah buat utk mereka? Hmmmm....so ibu rasa kena lah di dokumenkan sebegini agar ibu tahu yg ibu dah buat sesuatu untuk mereka pada hari itu. Kalau tidak sering rasa bersalah aje.....Selalu rasa Ibu duduk rumah, tapi sibuk seperti ibu pergi bekerja jeee.

Ok apa aktiviti mereka hari ini...?

Hari ini aktiviti mengunting , gam, gunting...ada la selit2 mewarna.. Kami buat kad gambar2 sayur dan buah-buahan. Belajar mengenal sayur dan buah (fruit and vegetable). Print gambar. Gunting2. Lekat kat kertas tebal. Gunting lagi. Dan kemudian ajar mereka untuk membezakan yang mana vegetable dan yang mana fruit.

Sumber-sumber dapat dari website ni. Dapat semangat dan aura nak buat sesemua ni dari blog yg ni. Haaa..tgk dari blog mama home school ni la, diri ini terpanggil nak buat sesemua ni. Thank you. Hopefully semangat ni akan berterusan la hendaknya. Amin.

Antara gambar-gambar yang sempat di snap...


Ni la hasilnya..taraaaa..sengget bengget..




Proses pembikinan...gunting-mengunting




Tampal menampal



Tampal-tampal lagi...



dan lagii...

Apa pengalaman dan pengajaran yg IBU dapat...
- patut la kita tak layak jadi GURU....terasa diri ini garang laaaa...coz kalau mereka2 ni tak ikut instruction...rasa nak marah je....(sore ader naik sikit) tapi kita xplain kat derang...
"IBU tak marah, tapi HAVE TO SPEAK LOUDER...CAM TEACHER...KAN SARAH..?" Sarah angguk je...betullah tu. hahahaha
- kena sabar mengajar
- kena ada skill nak tackle bebudak ni
- kena bersedia ; bahan2 kena sedia awal2 kalau dak mood mereka akan hilang dek menunggu kita..

Sebelum2 nie, ader jugak beraktiviti ngan derang tetapi tidak di dokumenkan..ekekeke...so mulai sekarang kalau sempat kita update ek....
Untuk tatapan diri sendiri juga... Takut sedar tak sedar..tup2 derang dah besar jeeee....sure RINDU saat begini...huhuhuh


Zuraini bt Zainal

3 comments:

LENDANUAR said...

god2..keep it up..aku pulak????/ apa yg aku buat kat umah ye???????????muhasabah diri jap lah....

Zuraini bt Zainal said...

hmm..aku nie hajat dan niat besoo, tapi xtion kurang. hopefully konsisten la hendaknya..

Syahida said...

syabbbbasssss ibu! :-)
awal2 mmg la rasa cam nak ter-garang dsb, lama2 sok pro la...kan?